Hoe kom je te weten wat je wilt? Je bent al een lange tijd op zoek naar iets nieuws. Je weet dat je deze baan niet meer wilt, maar wat dan wel? Het werk dat je nu doet kost energie, in plaats dat het energie oplevert.

Je komt met hard nadenken misschien een heel eind, maar het nadeel hiervan is:

1. Dat je vaak op dezelfde antwoorden komt, die dezelfde acties uitlokken. En we weten allemaal dat als je doet wat je altijd deed, je krijgt wat je altijd kreeg. Wil je andere antwoorden, zal je andere invalshoeken moeten nemen.

2. Dat bij het denken en praten je jezelf onbewust censureert. Deze monckey mind, wil je pure onaangepaste invallen die uit je eigen natuur opborrelen, tegenhouden. Dat zorgt ervoor dat je je originele ideeën aanpast en daarom zie je zoveel kopie-en van hetzelfde.

Vanuit je intuïtie, creatief improviseren en spelen word je nieuwe en andere informatie bewust. Andere informatie leidt tot anders handelen.

Waarom kom je vanuit je intuïtie, creatief improviseren en spelen veel verder?

– Het overstijgt de limieten die jij je oplegt vanuit het verleden, die in je ratio ligt opgeslagen. Je komt bij ongecensureerde waardevolle nieuwe antwoorden waar je met hard nadenken niet bijkomt. Zo schrijf ik met mijn cursisten een sprookje om hun verlangen waarvoor ze op de wereld zijn zichtbaar te maken. Deze techniek zorgt ervoor dat je nieuwe informatie bewust wordt van jezelf die je echt verder helpt.

– Het proces van intuïtief creëren zegt heel veel over wie je bent. Hoe je het aanpakt en waar de weerstand zit en waar het plezier vandaan komt kun je vertalen naar je werk en leven. Zo ontdekte ik dat ik zeg maar ‘een diesel’ ben. Ik heb even tijd nodig in het begin, om af te dalen naar de diepte, om de opdracht te doorgronden. Als ik een goed stevig fundament van het huis heb gelegd, ga ik 2 keer zo snel als een ander. Dat is mijn Uniek Selling Point geworden. Ik heb heel bewust die klanten aangetrokken, die dat ook belangrijk vinden.

– Het gaat voorbij de haalbaarheidstoets, of het wel te realiseren is.  Het “hoe” staat bij intuïtief creëren niet in eerste instantie centraal, maar het “waarom” en het “wat”. 

– Het toepassen van nieuwe technieken of werkwijzes van anderen, helpt je om dezelfde vraag langs andere wegen te benaderen. Dan breidt je palet van antwoorden uit.

Hoe komen mijn cursisten achter hun kernkwaliteiten? Dat doen we op verschillende manieren. Bijvoorbeeld:

1. Via het kernkwadantenmodel van Offman. 

2. Een zelfportret a la Picasso, waarin mensen hun uiterlijke kwaliteiten en hun imperfecties versterken in een portret, dat ze op hun kop maken, volgens een stappenplan.

3. Tegelijkertijd heb ik ook een opdracht om een abstract schilderij te maken, zoals Rothko en gevoelsmatig de kleuren weer te geven van hun kwaliteiten in verschillende vlakken die elkaar wel of niet raken. 

 

Als je wil ontdekken wat jou Gouden Vonk is, dan is mijn boek ‘Je Gouden Vonk’ echt iets voor jou.